Monday, September 1, 2008

dari 800 ke 0 ringgit



cuti pertengahan sem lalu, lebih kurang seminggu yang lepas..... tuhan bagi aku peluang. peluang cari duit. tiba2 sorang senior call aku, nak pakai man power(bhgn teknikal). mula2 aku agak terkejut, sebab time tu 5 ringgit je yang ade. nak g folow pun takut tak lepas, tapi lepas mamat u cakap dia nak bg 8 rat utk dua hr shoot, aku beranikan diri gak pg ke kuala selangor, tempat team tu shooting. dengan minyak motor yang ade separuh, lepastu berbekalkan 5 ragok yang ada 5 helai je, aku pun mulakan perjalanan, perjalanan yang biasa je, aku jumpa, jalan, garisan2 di jalanan yang pelbagai warna, lampu isyarat, simpang empat, tiga, dua, simpang siur pun aku jumpa. takde ape yang menarik pun sepanjang perjalanan tu...

berbekalkan ex5 yang jadi kegilaan minah2 rempit yang nak tayang punggung (perasan la tu). aku pulas throttle nye, dengan rasa was2 sbb minyak semakin kurang, tapi aku tetap relaks je, sebenarnye ex 5 aku tu dah lama merajuk sebab lame tak kene servis, macam manusia gak la kan, jadi performance dia tak berapa baik utk aku bergerak pantas. sepanjang perjalanan tu hati ngan otak ku berbelah bagi, hati kecil meronta2 nak duit belanja, dalam otak ku pulak lain....(nak buat thesis), cuti seminggu aku nak repair thesis aku, tapi bile ade job, semua tak jadi lagipun aku memang agak kering, yg mampu aku buat doa, mintak murah rezeki & sangka baik kat Tuhan, ingat senang ke nak sangka baik cam gitu, kadang2 sampai mati pun manusia tak boleh nak konsisten sangka baik kat tuhan, aku masih belajar untuk bersangka baik ...

dah menyimpang pulak cerita 8 rat tu.
aku sambung balik.... sampai kat k. selangor, lepak masjid jap, tunggu maghrib,(masjid yang dekat dengan Bukit malawati) lepak sorang2, lepas solat dijemput oleh senior tu ke chalet. aku pun masuk ar ke chalet tu, park barang2 usha katil kosong, kenal ngan brader team tu, agak ganas2 gak diorang, lepastu briefing pasal shooting plak, aku kenal kan diri, my name is wak dol, diulangi wak dol, lagi sekali wak dol, diorang tanye, pesal name aku wak dol. aku jawab nama tuah, name yang ade sentimental tersendiri tapi kadang2 sakitmental juga sebab name akutu. name yang dapat masa umur aku 13 tahun(duduk di asrama). aku dapat nama tu sebab sesuatu yang telah aku buat dengan konsisten kat asrama sampai habis. hahaha misteri tau.

tentang position aku kat team tu, aku ditugaskan sebagai macai angkat besi barang teknikal. hahaha perkara yang sebenarnya malas aku nak buat, tapi dah takde pilihan, mungkin semua manusia akan buat sesuatu yang terpaksa sebab takde pilihan kan macam aku. aku layankan je. perform sbaik mungkin.

hari pertama call time pukul 7 wrape pukul 1.00 pagi

*takde cerite best

hari kedua call time pukul 6.00 wrape pukul 2.00 pagi

*takde cerite best jugak, oops.... ade yang best sebenarnya dan ianya merupakan cerita paling best haritu, wrape... n dapat 8 rat.tak banyak kan, mungkin pada korang x banyak, pada aku cukup banyak.

otak aku dah plan macam2, lepas ni terus balik kg, repair moto, belanja makan2 kat famili, beli barang dapur kat kg, bayarkan bil umah mak aku, beli kertas n dakwat utk thesis, bayar sewa rumah, bayar hutang kawan, prepare beli barang dapur kat rumah bujang, bayar bil rumah bujang, beli rokok mahal sikit, hahaha,

ade gak hasrat nak singgah bundle, usha baju ke seluar yang harganya tak lebih dari 10 ragok.
hampeh takde yang cun.

dari lapan rat yang aku dapat tu dan setelah dilaksanakn ape yang aku plan tu, jumlah kesemuanya telah tiada lagi, beralih jadi kosong.

tapi aku puas.... sebab jumlah duit yang kosong skrg ni, disebabkan perkara2 yang aku rase best nak buat, hasrat hati yang dah lama terpendam. cumanya sekarang ni aku perlu buat macam sebelum aku dapat 8 rat tu, doa mintak murah rezeki ngan sangka baik kat Tuhan. diulangi sekali lagi sangka baik kat Tuhan.

lagipun mase aku taip cerita betul ni, di malam kedua ramadhan, bulan yang paling meriah dalam Islam, meriah dari pelbagai segi contoh rumah2 ibadat jadi meriah dengan solat terawih, bazar2 pun meriah dgn orang berniaga, para dermawan dengan meriahnya menaburkan sedekah, tajaan sesi berbuka ngan moreh di sana sini, dan banyak lagi

yang pasti dengan jumlah Rm aku yg kosong skrg ni, hati aku tetap meriah macam aku ade 8 rat, tak pun 8 rib, 8 juta, 8 ratus juta, dan 8 yang banyak lagi

*sesiapa nak derma jangan segan2 bagi aku.hahaha, (belanja buka pose pun dah kira syukur)

4 comments:

WNRD said...

Wani Ardy minta kebenaran untuk me-link-kan anda. :)

mapieceofart said...

kaya hati lagi gembira dari kaya harta kan... betul...
saya mula tegur wak dol sejak saya part 1 lagi, tapi smpi skrg blum kenal rapat... huhu...
x apa, ini mulanya...
salam singgah... =)

Ajami Hashim said...

good luck bro!

Son Of Mustapha said...

awie@beno mintak kebenaran untuk link anda..weh!! sedih weh cite ko..nnt aku blanje goreng pisang..kahkahka