There was an error in this gadget

Thursday, October 30, 2008

tentang saya, kita,anda, mereka yg melayu


Melayu “ragu”

Melayu bukan kayu.

Melayu bukan batu.

Melayu hanya satu.

Melayu haru biru.

Melayu tinggal melayu.

Aku melayu dalam paksa,

Layu terpinggir di balik merdeka,

Bahasa aku tak lagi baku,

Wacana lama tinggal debu,

Terkubur jawi di laman sendiri.

Hadhari,madani,globalisasi,demokrasi

Sosialis,komunis,kapitalis.

Hedonisme,liberalisme.

Semua tampalan tema.

Ragu memilih dasar negara

Itulah melayu aku…

Thursday, October 23, 2008

i got fever. huhu


20 - 23/10/08

aku demam, kene cucuk kat bontot bg turun suhu (last kene cucuk mase kecik dulu), duit aku melayang rm60 bayar bil klinik (mhal betul), takde selera nak makan (jamah nasik je....uwek). tiap2 malam menggigil ayam sampai tak bleh tdo (selimut+sweater+stokin+sweater ke 2+sweater ke 3).

24/10/08

kene hantar chapter 5, aku demam ni wei.... camne nak buat....

fenomena ketiadaan wang


ini benda normal dalam hidup aku, takde duit.... kalau ade duit yang banyak itu bende tak normal pada aku, jadi abnormal. tapi pada pendapat aku manusia kebanyakan akan rasa selesa dgn duit yg banyak. dari duit yang banyak terlahirlah keinginan yg banyak... betul tak
seingat aku melalui pengalaman belajar ekonomi mase form 5 ngan form 6 dulu, keinginan manusia memang takde penghujung/penghalang. kepuasan yang takkan boleh dipuaskan. tu sebab diciptakan teori "kos lepas". untuk mendapatkan sesuatu, kita mesti melepaskan sesuatu.
tapi bile takde duit, semua bende akan melepas.... melepas jd kaya,melepas jd hensem,melepas nampak cool,melepas kenyang, melepas stylo. betul tak?
mungkin ada yg jawab betul, tapi mungkin juga ramai yg cakap X betul, malahan salah sama sekali.
biasanye bile org yg mengalami fenomena ketiadaan duit, org tersebut dapat memungkinkan banyak perkara2 ajaib yg bakal berlaku

perkara 1: manusia budiman akan muncul

manusia ni memiliki karektor dermawan, budiman,setiakawan walaupun bukan dari golongan hartawan. (untuk jatuh ke kategori ini, dia mesti membelanja rakannya yg sengkek sekurang2 nya sekali makan dalam sehari).

perkara 2: rezeki datang bergolek

ulat dalam batu pun boleh hidup, ade makan . inikan pula kita manusia yang bijaksana. tentu biasekan dengan ayat tu. menurut pengalaman ilmu aku, ustaz aku pernah cakap, tanda2 org yg dan nak meninggal adalah, terputus rezekinya sedikit demi sedikit, itu tandanya nikmat makan dah nak kena tarik, stok rezeki untuk sipolan tu dah habis. tapi selagi belum ajal kita , rezeki untuk kita tetap ada, walaupun tak berduit. nak mudah dapat rezeki,walaupun x la kaya, amalkan ayat seribu dinar, baca lepas solat. ingat baca, bukan gantung je.

perkara 3: sangka baik kat Tuhan

siapa tuhan kita? sesungguhnya solat ku, ibadah ku, hidup ku, matiku, hanya kerana Allah Taala. itu ikrar kita hari2 bila solat kan. melalui hal tersebut, sepatutnya kita terus bersangka baik kat Allah. Allah kan maha adil, Dia dah sediakan rapi rezeki kita hari2 dengan kadar secukupnya, jadi jangan pula kita ni jadi tamak, nak mentekedarah tak tentu hala. makan yang perlu. itu kan lagi baik, baik bersederhana dari berlebih. walaupu8n takde duit, kalo biskut tu lagi baik untuk dimakan dari nasi, baik makan biskut tu. dah tentu2 biskut stok 3 bulan lepas tu takde sape nak makan, dari membazir baik kita sudahkan... nyum nyum sedapnye biskut tu.

tu je la kot fenomena dan tips yg dihadapi oleh manusia yg tak berduit...

p/s: kepada pihak ppd yang lambat membayar tunggakan gaji aku(mase aku jd cikgu aritu), terima kasih dengan perhatian anda yang begitu menyayat hati. semoga Tuhan murahkan rezeki anda
kepada kawanku yang berkongsi syiling tabung untuk makan, sabar k, tak lame lagi kita g UK jd kaya kat sana.hahaha