Thursday, September 25, 2008

setitik tinta kata, seluas lautan makna...

assalamualaikum.... kepada rakan dan sahabat yang sudi singgah dan menjengah ke laman wacana peribadiku. doa sejahtera aku dahulukan buat kalian yang masih kekal "insan" dan jauh dari kultus2 "syaitan. maaf jika sedikit kasar pemulanya, namun apa yang terbuku hanyalah niat memuliakan anda - anda yang mulia. untuk pengetahuan kalian, aku masih hidup seperti biasa... biasa seperti kalian. masih lagi celik mata, punya langkah untuk berjalan, perlu tidur, merasa penat, lapar, marah, gembira, tertawa, merintih dan seperti watak normal manusia yang kebanyakan. namun, terdapat sesuatu yang benar - benar aku rasa kehilangan. walaupun lagaknya seperti tiada apa - apa. ya ... aku betul - betul merasa kehilangan. kehilangan apa? pasti kalian mahu tahu bukan. dan dengan tujuan itu jugalah aku menulisnya di sini, kerana ingin membicarakan hal kehilangan itu. sebenarnya aku ini telah kehilangan "aku". aku ulangi kehilangan "aku"...

wahai kalian, itulah yang alami sekarang ini... sangat terseksa rasanya. walaupun aku masih bernyawa, tetapi nyawa ku itu bagai tiada. hidup umpama boneka yang dikurniakan gerak rasa. di dalam hati tiada apa - apa. kosong tidak berbekas. kerna apa ku katakan kosong, kerna dulu ianya pernah terisi. terisi dengan sesuatu yang besar, benar - benar besar, besar yang benar, tiada yang paling besar dan paling benar. jiwa aku seringkali meruntun mengenang kan hal itu, pernah ada tapi sekarang main tiada... makin menjauh. sebenarnya aku sedar namun kekuatan untuk bertindak sedar masih lagi bersifat "belum lagi". mula peristiwanya begini...

usai terawih pada satu malam, otak ku ligat berputar, kali ini benar 2 ligat berfikir. ianya kesan tazkirah tantang satu kisah yang disampaikan oleh seorang ustaz berkenaan "maut". ustaz tersebut menceritakan mengenai kepelbagaian cara "maut diambil dari kita". rata - ratanya memang penuh seksa. itu katanya. mengambil contoh kisah kewafatan Baginda S.A.W. semasa Allah Taala memerintahkan malaikat Izrail menjemput nyawa Baginda, Baginda merasakan satu kesakitan yang amat dahsyat. dari segi logikanya memang tidak digambarkan peritnya. walaupun cara Rasulullah dicabut nyawanya itu dengan cara yang paling ringan di antara lain . namun dengan jelas baginda memperumpamakan kesakitannya seperti mana kulit yang disiat hidup2. Allah... tersentak sebentar rasa mengantuk ku, cuba kalian bayangkan. bagaimana Seorang kekasih Allah yang maksum merasakan sebegitu, apatah lagi kita yang langsung tiada sifat2 kenabian dan masih lagi kekal selesa dengan dosa. perhatian ku terbawa lagi ... kali ini benar - benar merintih batin kemanusiaanku. apa yang nabi katakan pada saat sakaratul maut itu, Baginda bertanya pada malaikat jibrail, wahai jibrail bagaimanakah agaknya umat ku menghadapi maut kalau seperti ini rasanya. aduh... kali ini hati ku benar2 tergugah. persoalan seterusnya yang Nabi ajukan pada jibrail, apa janji Allah pada umatku.. apa kelebihan yang ada pd umatku. pada saat itu nyawa Baginda di paras dadanya. bayangkan wahai kalian, tentang kasihnya Nabi pada kita. hal umat didahulukan, Ya allah moga aku ditambahkan rasa cinta dan kasih pada baginda, aku berharap kalian juga meminta yang sama seperti itu.
jawapan jibrail, wahai Rasulullah. kemuliaan umatmu adalh, mereka adalah golongan yang pertama di hisab dan juga umat mu jugalah sebagai golongan yang pertama merentasi titian sirat. aku memandang pada diriku sendiri. mengenang dan mengenang. Ya Allah... mahukah kah aku jd orang pertama yang mendapat malu kerna hasil2 dosa2 ku, malu dan belum tentu pasti lepas pada titian yang sejauh mata memandang panjangnya. hatiku mula berdenting, ya rabi.. ya rabbi... hanya itu perkataan itu yang terpacul pada ku. dan pada pengakhiran Nabi dijemput menemui Allah itu, apa yang nabi ucap. aku pasti kalian pernah mendengar kan? umatku... umatku... umatku lantas nabi menyebut lagi solat... solat... solat...

Ya Rabbi solatku... aku tertunduk, hampir bergenang air mataku. hatiku direntap2 dengan kenangan lepas. kenangan yang pasti ada dosa. tuhan... jerit dan rintihku. Allah... ratap dan rayuku. Astaghfirullah... Astaghfirullah.

siapa yang mahu jd manusia yang rugi...
penantian di padang mashaar yang amat panjang tidak terbayang bila penamatnya. mahukah kita membawa bekal yang tidak sempurna dan bekal itu kita tunjukkan kpd Allah. dimanakah maruah kita...

aku bertanya pada hatiku, wahai hati pada saat ini hal apa yang kamu amat sukai. dunia... dunia... dunia... dan seisinya, jawabnya. engkau kecil, mana mungkin dunia yg besar ini boleh kau tampung. aku ada yang berkuasa(jawab hati lagi), sifatnya besar, hebat, keinginan tak pernah kalah. apa shj boleh aku miliki melalui bantuannya. siapa dia itu, tanyaku? masakan kau tidak tahu. dialah yg paling rapat dengan mu, kemana shj kau bersamanya, rapat, mesra dan saling mempercayai. bahkan seringkali kau meyakininya. jejaknya kau turut. dia umpama gurumu. bertalu2 hati memberitahuku. siapa ya ? aku mengerut2 kan dahi, dekat? mesra? umpama guru?. sedang seperti itu, aku disentak oleh suara yang seperti pernah aku kenal. wahai kamu, apa benar kau tidak kenal pada aku? mari... pandang ke sini. aku terus mengikuti suara itu. akulah teman mu. ke mana saja pasti bersama. bahkan kita serasi wahai kamu. nafsu... bisik ku. hah... itulah teman mu kata hati. aku sebagai rumahnya. dan dia tuan punya aku. dan aku tinggal di dalam kamu. apabila dia(nafsu) menjadi tuanku, pasti dia menjadi tuan mu. keluh hati... sebenarnya di dalam aku ini bukan untuknya. bukan untuk dunia. tetapi di dalam aku ini adalah tempat letak untukTuhan yang menciptakan kamu, yang menciptakan aku, yang menciptakan dia(nafsu), yang menciptakan dunia, yang menciptakan segala - galanya.

hatiku terpaksa rela jd seperti itu, dia tidak mahu, aku yang memaksanya... kesal dan aku sangat mengesalinya.

No comments: