There was an error in this gadget

Wednesday, February 25, 2009


24 februarui 2009: hari ini presiden republik hati dato' seri sukardol membuat satu pengumuman yang amat mengejutkan seluruh anggota kabinet kerajaan dan anggota badannya sendiri. menurut sumber yang dipercayai presiden sukardol membuat satu keputusan drastik untuk melancarkan "konfrontasi" terhadap satu badan kementerian yang sebelum ini amat rapat dan dipercayai. kementerian yang dimaksudkan adalah kementerian sumber maklumat peribadi atau dalam singkatannya(kem.blog). beliau sekarang ini dikatakan sudah menyampah dan bosan dengan kementerian tersebut yang sering kali ingin nampak "cool" apabila membuat post blog yang baru. sukardol turut menyatakan bahawa negara yang ditadbirnya sekarang republik hati, sudah seperti tidak memerlukan sebuah kementerian yang sebegitu. mulai sekarang negaranya akan melalui rombakan ahli kabinet dan juga perlembagaan. sumber terapat presiden turut menyokong pernyataan ini dan memberi bayangan bahawa republik hati yang sebelum ini mengamalkan sistem pemerintahan demokrasi akan ditukar kepada sistem "pemerintahan beraja yang tak terkalah dan kuat dari semua segi tapi amat baik dengan rakyat dan patuh kepada agama" singkatannya "khilafah"... ha kan senang. ini disebabkan sistem terdahulu yang pernah menjadi dasar utama negara republik hati dilihat tidak efisien dan banyak mengundang anasir jahat seperti syaitan. terutamanya melalui kementerian sumber yang diboikotnya. tindakan konfrontasi yang dilancarkan ini juga mendapat sambutan hangat yang tidak terkata oleh seluruh warga republik hati. sehingga di jalan - jalan negara itu seluruh rakyat melaungkan slogan "ganyang kem.blog, hidup sukardol". berikut rakaman ucapan presiden sukardol (baca ikut intonasi sendiri)



" salam, apa khabar rakyat republik hati, sudah lama saya tidak berucap secara langsung mahupun dirakam, sebab selama ini saya lebih suka lihat orang lain bercakap dan saya suka lihat orang bercakap dengan orang lain. ehem.... ehem (membetulkan suaranya).

ucapan saya ini adalah amat istimewa, kerana ianya berlangsung pada hari biasa, dan bukan seperti ucapan menteri - menteri lain yang selalunya akan berucap pada hari merdeka, hari raya, deepavali, gong xi fa chai, krismas, maal hijrah, tahun baru, darurat, menang pilihanraya dan banyak lagi kot. pada hari ini saya melancarkan "konfrontasi " terhadap satu kementerian yang sedia ada (kem.blog). kerana saya berpendapat fungsi kementerian tersebut sekarang patut diberhentikan. sebab kenapa ianya diberhentikan adalah kerana, saya mulai risau tentang keselamatan dalam negeri republik ini. seterusnya saya tidak mampu untuk membuat akta keselamatan dalam negeri. selain itu saya tidak mahu digelar "diktator lembut" yang membunuh dalam senyap. untuk menangani masalah ini saya telah membuat keputusan ini dengan bijak sekali. setelah dimansuhkan kementerian tersebut saya secara rasmi menukar konsep pemerintahan negara republik hati ini kepada konsep khilafah. sekian selamat saya berucap lagi lain kali."



begitulah rakaman ucapan presiden kesayangan kita dato' seri sukardol dan dengan itu sekian warta global republik hati untk kali ini.



..... lagu latar berita habis ....

Friday, February 20, 2009

pinjam kata - katanya


"kebaikan adalah satu - satunya pelaburan yang tidak pernah gagal"

(henry david thoreau).

peristiwa

bukan malang tapi ujian...

tandanya...
Tuhan masih mahu memerhatikanmu


jawab ku
ya...
aku mahu terus begitu...

Thursday, February 5, 2009

bapak aku dah balik...


setelah dua minggu babah lepak kat dalam hospital bertemankan pesakit2 lain. mungkin ada seribu mcm kenangan yg bpak aku dapat. ye lah tgk orang sakit, dan dia pun sakit kan. dan mungkin dia mengalami kepelbagaian layanan dari nurse dan doktor yang amat berkaliber merawat pesakit2. mungkin babah juga dah berkira - kira tentang sisa umur yang ada pada dirinya. melalui peristiwa tersebut hubungan aku sebagai anak dan dia sebagai bapa kembali menemui jalan yang selorong.disebabkan sebelum - sebelum ini aku dan dia bukanlah dikategorikan sehala. malahan pendapat kami amat berbeza. itulah bezanya anak dan bapa. masing2 ada ego dan prioriti sindiri yg mesti didahulukan. seingat aku seawal umur aku 13 aku sdh berpisah dengan keluarga aku utk tinggal di asrama seperti tmn2 lain sekampungku. kerana jarak yang jauh, mereka jarang menjenguk aku, dan sebab lain adalah mereka tiada kenderaan yg boleh membawa seisi keluarga menjenguk aku, dan timbul sedikit perasaan iri hati taktala keluarga2 teman lain dtg melawat membawa pelbagai makanan yg enak2 walaupun aku tahu yang ibu dan bapa aku mahu seperti kawan 2 mereka yg boleh menjenguk anaknya saban minggu. tetapi mereka belum ada daya. aku faham. dan keadaan seperti itu pula yang berlaku kpd aku sekarang ini. babah dikuarantin di hospital. dan aku tidak dapat bersamanya selalu. disebabkan aku kerja. dan babah tahu yang aku mahu menemankan dia sentiasa. tapi aku tak berdaya seperti anak - nak orang lain. dan babah tahu yang aku ingin menghantarnya pulang sekiranya dia keluar. tapi aku masih belum ada lesen kereta. dan babah tahu yang aku berkehendakkan lesen kereta, tapi wang yang aku kumpul belum cukup. dan babah tahu yang aku sudah boleh "berdua" sekarang ini, tapi kerana keluarga aku menghentikan kehendak itu. babah tahu.... sebab dia dulu macam aku.... mungkin itu katanya.