Friday, December 16, 2011

di padang....ranah minang.

perjalanan panjang dari kedah ke kuala lumpur lantas terus ke klia dan terbang pula ke sumatera barat bersama rombongan pelajar cukup melelahkan kondisinya. namun begitu digagahkan juga dmi pengalaman dan pelajaran untuk saya dan mereka. sesampai di lapangan terbang antarabangsa minangkabau rombongan kami disambut oleh pensyarah dan pelajar IAIN IMAM BONJOL. rata rata yang menymbut itu mereka yg pernah datang di Malaysia. Alhamdulillah, tiada sebarang kesulitan yg dihadapi sepanjang perjalanan. kam ditempatkan di wisma atau bangunan yang serupa motel. cukup memadai semua yang telah disediakan. biarlah sederhana tapi mesra, dari mewah menyombong tak tentu arah. banyak situasi baru yang saya temui, bumi pasca gempa yang rata ratanya masih dalam proses pemulihan. kesederhaaan masyarakatnya yang mewah budi bahasa dalam pelayanan tamu luar. rasa gelisah pada saya ianya normal dan juga merupakan proses pelajaran. amun tiada perkara apapun yang harus saya gelisahkan, jika kedatangan ini dengan nawaitu yg teraarah kepada kebaikan. pada sebelah malamnya selesai kami stirehat, majlis alu aluan diadakan. serba ringkas dan kami para rombongan bertaa'ruf bersama warga institut tersebut. sederhana, ramah tamah dan ringan dengan bantuan dapat saya rumuskan mengenai warga di sini. semoga segala bantuan mereka dapat sempat dibalas dengan kebaikan juga.

* para pelajar yg pernah berkunjung di insanah....mahu tahu dengan kisah arwah Syed Ahmad (roberto) bagi gelarnya pada para pelajar di sini, lantas aku kisahkan pada mereka...biarlah arwah aman dalam kenang kenang yang indah.

#aku belajar berjauhan dengan isteriku yg sarat mengandung.... rindu dendam bertalu talu, mengalahkan saat pertama bertemu.... ini mungkin sebenar benar RINDU....

1 comment:

Ainul Hayat said...

Wak Dol,

Mungkin ini dinamakan rindu nan sendu...hehehe...semoga Puan Linda baik-baik sahaja. Thrill bukan berjauhan.

(Saat "kami" akan tiba..)